KIA har en vision: Man vil vokse, man vil være
blandt de førende, man vil være kendt for kvalitet
og hightech i moderne design. Man vil være
avanceret. Derfor ordlegen i overskriften, bundet op
på navnene på to af udstyrsvarianterne – for det går
egentlig ret godt for KIA. Det er den prøvekørte KIA
Optima SW er glimrende udtryk for.
Vi præsenterede den nye Optima allerede sidste
efterår. I SW-udgaven, altså som en sportslig
stationcar, i den særlige GT-Line variant. Det
foregik på vejene omkring München i Tyskland (Læs
vores første test af KIA Optima SW hér >>>).
Denne gang er det de hjemlige veje, der har lagt
asfalt under bilen, og i stedet for GT-Line er
udstyret neddroslet til ”Advance” men det er så også
sidste gang ordet ”neddroslet” vil blive brugt om
den bil.
Avanceret udstyr
Se lige engang: Advance udstyret inkluderer bl.a.
17” alufælge (i stedet for de 16” fælge, der hører
med på det lavere ”Vision” udstyrsniveau), adaptive
Xenon forlygter og LED tågelygter med dynamisk
kurvelys er blot et lille udsnit af det avancerede
udstyr.
Visionen har forinden i Vision-programmet sikret, at
bilen har 7” skærm med det såkaldte Android Auto,
der kommunikerer med størstedelen af de moderne
smarttelefoner, og på skærmen kan man også nyde
udsynet bagud via bakkameraet (det er nu meget godt,
for det er bedre end hvis man ses sig over
skuldrene).
KIA var først
Dertil kommer el-ruder for og bag, fartpilot med
–begrænser, 2-zone klimaanlæg, regnsensor (som
igangsætter vinduesviskerne, når det begynder at
regne), sædevarme, ratvarme (herligt på en kold
vinterdag), vognbaneassistent, elektrisk p-bremse
(som frigør ekstra plads på midterkonsollen) og
naturligvis har KIA Optima stop-start – kaldet Idle
Stop & Go (ISG). Glem ikke, at KIA også dengang i
midt 0’erne var den første bilproducent, der
lancerede det system i en bil, som var til at købe
for menigmand (MINI var en smule foran med et
tilsvarende system, men dengang var MINI’erne rigtig
dyre).
Og siden har den danske importør opgraderet Advance
modellen med udstyr for 135.000 kroner, hvad man
også godt kunne tillade sig, for Advance-versionen
er prissat til 415.000 kroner (som i øvrigt er
65.000 kroner mere end den billigste Vision
version). Forinden havde den prøvekørte udgave også
fået KIAs nye 7-trins DSG gear – altså et automatisk
dobbeltkoblingsgear – uden det var prisen kun
385.000 kroner. Det er en meget attraktiv
prissætning, fordi man får så utrolig meget bil for
pengene.
Stor, rummelig og velkørende
En KIA Optima SW er 4,86 meter lang, den har et
bagagerum på 552 liter, som kan øges til små 1,7
kubikmeter, der er god og veludnyttet plads overalt
– og samtidig har man kunnet skabe et pænt og
moderne design.
Bagagerumsskinnerne og de tilhørende bøjler er
praktiske, når bagagerummet skal indrettes.
Den kører oven i købet ret godt, hvilket bl.a.
hænger sammen med, at KIA er fortsat med at bruge
multilink bagaksel, som visse konkurrenter har
fravalgt af økonomiske grunde. En multilink bagaksel
har den betydning, at hjulene i affjedringen bevæger
sig i en lodret bevægelse med minimal ændring af
sporvidden. Derved undgår man, at baghjulene
påvirker styringen i bilen – det er trods alt mest
hensigtsmæssigt, at det er føreren, der står for den
opgave. Det reducerer i øvrigt også støjniveauet
bagtil og øger kørselskomforten, hvad især
bagsædepassagererne har glæde af.
God drivline
Som sådan kører den nye Optima temmelig godt (se
kørevideoen her på siden og også videoerne fra de
første internationale prøvekørsler – de illustrerer
køreegenskaberne udmærket). Motoren er den seneste
version af KIA’s 1,7 liters turbodiesel, der
præsterer op til 141 hestekræfter og et pænt
drejningsmoment på 340 Nm fra 1750-2500 omdr./min.
Den vibrerer ikke meget og støjniveauet er
beskedent.
Og så er der DCT gearet. Det er en klar gevinst for
Optima’en, prikken over i’et kan man sige, for trods
det store moment er gearet 7-tins og det skifter med
al den præcision, man kan ønske sig – både op og
ned, hvad der ellers typisk er et problem for et
dobbeltkoblingsgear: De fleste kan godt skifte opad
i en fart, men nedad har de svært ved. Det klarer
KIA-gearet rigtig godt. Økonomien er OK for en bil i
denne størrelse: 21,7 km/l. Vil man selv skifte
gear, kan man køre (officielt) yderligere en
kilometer pr. liter og så slipper man 800 kroner
billigere i årlig ejerafgift – en anden fordel er
da, at den tilladte anhænger vægt da stiger fra 1500
til 1800 kg.
Valgmuligheder
Når det så er sagt, at netop motoren måske det
eneste regulære minus, man kan sætte ved en Optima
SW. Ikke motoren i sig selv, for den er fin nok, det
er hele drivlinen også. Men der er ingen
valgmuligheder. Ingen benzinmotorer, ingen andre
dieselmotorer og endnu findes Optima SW ikke som
hybrid – selvom Optima gør det. Dieselmotorer er
fine, især hvis man kører længere ture og måske
bruger bilen i firmasammenhæng, men benzinmotorer
har også deres fordele, og blot et enkelt benzin
alternativ kunne måske være en fordel.
Til gengæld er der ikke en finger at sætte på de
uendeligt mange valgmuligheder, listen over
ekstraudstyr indeholder. Testbilen var bl.a.
udrustet med 8” skærm med navigation, som købes
sammen med 8 højtalere og et par andre ting for blot
12.000 kroner.
Automatisk nødbremse
Automatisk nødbremse i sammenhæng med adaptiv
fartpilot til en merpris på 26.000 kroner kan
bestemt også anbefales. Det underbygger KIAs vision,
også at have det i viften af udstyr. Fartpiloten har
vi prøvet – den virker helt efter hensigten.
Nødbremsen tror vi på virker, når der er brug for
det, vi undlod at afprøve den…
18” alufælge ser godt ud og er især godt på motorvej
– merpris 10.000 kroner. Og elektrisk indstillelige
lædersæder med ventilation til 30.000 kroner øger
luksusfølelsen. Panorama el-soltag til 20.000 kroner
giver et godt lys i kabinen, nøglefri betjening til
10.000 kroner er også rart, det samme er – også til
10.000 kroner – elektrisk bagklap.
Med alt det og mere til er totalprisen blot 550.000
kroner. Oven i kommer 7 års garanti og man skal kun
til service med bilen hvert andet år. Det er der
ikke mange af konkurrenterne, der kan hamle op med.
Mon ikke KIA visionen skal lykkes. Det tror vi på. |